2012. április 22., vasárnap

Hajdina, köles és társai - 1. rész: árpa

A gabonafélékhez fűződő viszonyom akkor változott meg alapvetően, amikor a nagyobbik gyerek még kicsi volt, és különféle baba-receptekben találkoztam a kölessel, zabbal, hajdinával és más érdekes nevű alapanyagokkal. Nem állítom, hogy mindről tudtam, hogy néz ki.... de valahogy látatlanban is szimpatizáltam velük. Azóta beigazolódott, hogy a gabonafélék "illenek hozzám", a szervezetem jól érzi magát tőlük, ráadásul olyan lehetőségek rejtőznek bennük, amelyek még messzire vezetnek. (Mondhatnám azt is, hogy messzire a múltba, mert gyanítom, ezeket a ma már szinte elfeledett gabonaféléket ükanyáink nálunk jóval gyakrabban használták.)    

Szeretném egy helyen (itt a blogon) összegyűjteni, mi az egyes gabonafélék elkészítésének főszabálya, és emellett mindegyikhez mellékelnék egy tetszőlegesen kiválasztott receptet is. Elsőnek lássuk az árpát!

Az árpáról - pontosabban, mivel sóletben találkoztam vele, ott gersli volt a neve - bevallom, először azt hittem, hogy valami tésztaféle. (Mentségemre szolgáljon, hogy még csak 15 éves voltam.) Azt olvasom, hogy az árpa fogyasztása kedvezően hat a vércukor- és a koleszterinszintre, ez a legnagyobb nyomelem tartalmú gabonaféle. Tartalmaz káliumot, kalciumot, magnéziumot és foszfort is. Rendkívüli rosttartalma miatt az emésztést igen kedvezően befolyásolja. 

Az árpa főzésénél a főszabály 2:1, azaz ha kétszeres mennyiségű hideg vízben (kevés sóval) feltesszük főni, akkor jól megpuhul, de még kellemesen harapós marad az állaga. Én nem szoktam beáztatni, így sem tart sokáig a főzése. Továbbá tapasztalatom szerint az árpánál is működik az az általános főzési mód, hogy mikor feltesszük főni a gabonát,  előbb nagy lángon felforraljuk, majd ha már forr, levesszük a lángot alacsony fokozatra, végül ha már szinte nincs is alatta víz, egészen lekapcsoljuk a tűzhelyet (főzőlapot) és hagyjuk saját gőzében készre párolódni.  

És végül egy recept (innen):

Gerslileves

Hozzávalók:

1 fej hagyma
zöldségek (2 sárgarépa, 2 fehérrépa, 1 karalábé)
3 marék hántolt árpa (árpagyöngy)
kisebb darab füstölt sonka
zellerzöld
só, bors, 
pirospaprika




Az apróra vágott hagymát olajon megdinszteljük, utána beletesszük a sonkát egyben, a zöldségeket falatnyi darabokra vágva, az árpát marékkal :)) Felöntjük 3 liter vízzel, fűszerezzük (a sóval óvatosan, mert a sonka is sós), és felforraljuk, majd közepes lángon rotyogtatjuk, míg elkészül, olyan másfél órát. Ezalatt az árpa kissé szétfő és a benne lévő keményítő be is sűríti a levest. A végeredmény engem leginkább a fejtettbab-levesre emlékeztetett, így én tejföllel ettem. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Creative Commons Licenc
A bejegyzésekben szereplő valamennyi fotó szerzői jogi védelem alatt áll és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható.