2011. január 20., csütörtök

Mákos guba

"A közönséges kalács-tésztát, ha megkelt, vékony gömbölyű pálczákra szaggatjuk és késsel apróra vagdossuk. Lisztes tepsin megsütjük. Azután törött mákot mézzel összekeverve, a sült gubát forró vízben kifőzzük, leszűrjük, és kevés fris vajban fölhevitjük. Kitálaljuk és a mákkal meghintjük."

[Dobos C. József: Magyar-franczia szakácskönyv (Budapest, 1881., Mehner Vilmos kiadása), 786. o.]

Ha nem is az előbbi recept szerint, de nagyon jó mákos gubát sikerült összehozni, egy esti gyors-vacsora utáni desszertnek. Mondjuk annyi mákos guba után, amennyit megettem életemben, nem nevezném improvizációnak a művet, mert van némi fogalmam arról, hogy nagyjából mi kell a jó gubához, pontosabban, hogy én mit szeretek benne. Ami biztos, az alkalmazott módszer beválik, és nagyon gyorsan megvan. 


Kell hozzá:
1 csomag pudingpor (52 grammos, vanília, Dr. Oetker)
6 dl tej (ebből 5 dl a pudinghoz)
cukor (a pudinghoz, ízlés szerint)
3 kifli
50 gramm darált mák
porcukor (a mákhoz keverve, ízlés szerint)
1 csomag vanillin cukor
vaj (a jénai tál kikenéséhez)
[Kb. 4 személyre, de az igazi rajongóknak ez persze egyszemélyes adag...]


Vanília-pudingot főztem, vajjal kikent jénai tálba egy szint felkarikázott kiflire rászórtam a porcukros mák harmadát és ráöntöttem a puding harmadát, majd ezt további két szint képzésénél megismételtem (a három kifli ugyanis az alkalmazott tálba három szinten fért el). A biztonság kedvéért az egészet össze is forgattam. Ez alapján akár feleslegesnek is tűnhet a szintekkel való bíbelődés, valószínűleg az is, de a mák szintezve az összekeverésnél biztosan jobban eloszlik, illetve kevesebb ideig kell keverni így. Az összeforgatás közben került a tálba a maradék tej és a vanillin cukor. Csodásan krémes elegy alakult ebből, amit rövid időre bedobtam a sütőbe. Magasabb hőfokon kipiríthatjuk (ezt én annyira nem szeretem) vagy kicsit alacsonyabb hőmérsékleten 10-15 perc alatt jól átmelegíthetjük (én erre szavazok). Frissen, melegen és kihűlve is rulez. Ígérem, hogy Dobos mester iránymutatása szerint is elkészítem egyszer, és közzéteszem azt is. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Creative Commons Licenc
A bejegyzésekben szereplő valamennyi fotó szerzői jogi védelem alatt áll és a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 2.5 Magyarország Licenc feltételeinek megfelelően szabadon felhasználható.